جنگل برای کیست علوم ششم

در این درسنامه که نکات درس ۱۲ علوم ششم جنگل برای کیست علوم ششم قرار داده می شود .

محیط زیست چیست ؟

همه ی محیط هایی که در آن ها زندگی جریان دارد محیط زیست نامیده میشود .

اکوسیستم چیست ؟

به مجموعه ی موجودات زنده و غیر زنده ی یک محیط که با هم در ارتباط هستند اکوسیستم می گویند .

جنگل ، کویر ، دریا ، باغچه ، برکه و…. نمونه هایی از اکوسیستم هستند .

انرژی نور خورشید ، خاک ، هوا از عوامل غیر زنده ای اکوسیستم و موجودات زنده مانند جانوران ، گیاهان قارچ ها باکتری ها از عوامل زنده ی اکوسیستم محصوب می گردند .

انواع اکوسیستم :

۱- خشگی ( بیابان ، جنگل ، مراتع و ….)

۲- آبی (دریا ، اقیانوس ، دریاچه ، رودخانه )

تدریس جنگل برای کیست علوم ششم

عوامل زنده ی اکوسیستم :

از ان جا که مهم ترین ارتباط جانداران یک اکوسیستم با یکدیگر به علت احتیاج غذایی ان ها با یک دیگر است .

جانداران اکوسیستم را به سه دسته تقسیم می کنند .

۱- موجودات تولید کننده (تولید کنندگان )

این موجودات می توانند مواد آلی مورد نیازشان را از مواد معدنی بسازند مانند گیاهان سبز

۲- موجودات مصرف کننده

موجودات مواد آلی مورد نیاز خود را به صورت آماده از جانداران دیگر می گیرند مانند جانوران گیاه خوار و گوشت خوار

۳- موجودات تجزه کننده :

این موجودات که بیش تر از دسته ی باکتری ها و قارچ ها هستند از بقایای موجودات زنده ی دیگر استفاده می کنند .

زنجیره ی غذایی :

ساده ترین رابطه ی غذایی چند جاندار را زنجیره ی غذایی می گویند .

در هر زنجیره ی غذایی ، همیشه اولین حلقه ی زنجیره یک تولید کننده است .

حلقه ی دوم یک جاندار گیاه خوار است و حلقه های بعدی را موجودات زنده ی گوشت خوار تشکیل می دهند .

پس برخی از زنجیره های غذایی را می توان به صورت کلی زیر نشان داد .

گیاه سیز – گیاه خواران – گوشت خواران

شبکه غذایی چیست علوم ششم

اگر چند زنجیره ی غذایی را بررسی کنیم متوجه می شویم که در میان آن ها گیاهان و جانوران مشترکی وجود دارد .

یعنی زنجیره های غذایی رابطه وجود دارد

مثلا در شبکه ی غذایی خرگوش آهو و موش ممکن است هر سه از یک نوع گیاه تغذیه کنند .

یا آن که شیر کوهی نیز ماننند خرگوش را صید کند و مار از موش و خرگوش تغذیه کند و خود نیز نصیب پرندگانی مانند عقاب شود .

تجزیه کنندگان :

قارچ ها عملا در همه جا می رویند و مصرف کننده اند .

قارچ ها از مواد غذایی و نیز وسایل انسان مانند کاغذ ، لباس ، رنگ ، چرم ، چوب و….استفاده می کنند .

باکتری ها را نیز در همه ی محیط های زندگی از قبیل آب خاک ، غذا ها هوا و بدن جانوران و گیاهان می توان یافت .

قارچ ها و باکتری ها تجزه کننده در زنجیره های غذایی جایگاهی ندارند اما بر روی حلقه های زنجیره ی غذایی تاثیر گذار هستند .

جنگل برای کیست علوم ششم
جنگل برای کیست علوم ششم

ارتباط موجودات زنده با یک دیگر

رقابت : رقابت موجودات زنده با یکدیگر نتیجه این است که یک موجود به چیزهایی که مورد نیاز موجود زنده ی دیگر نیز هست احتیاج می کند .

مثلا جانوران برای یافتن غذا ، محل لانه سازی و نیز در انتخاب جف با هم رقابت دارند .

۲- همزیستی :

کلمه ی هم زیستی یعنی زندگی کردن با یکدیگر و یا باهم زیستن موارد زیر صورت هایی از زندگی هم زیستی هستند .

الف ) هم یاری

اگر در هم زیستی دو موجود زنده هر دو از یک دیگر بهره بگیرند آن هم زیستی را هم یاری می نامند .

دوستی مورچه و شته نیز ، نوعی هم یاری است . مورچه ها با مواظب و نگه داری از شته ها ، هر روز آن ها را به طرف گیاهان تازه می برند

تا شیره ی پرورده ی گیاهان را بمکند و شب ها ،شته ها را به لانه شان بر می گردانند تا از شیره ذخیره شده در شکم آن ها تغذیه کنند .

ب ) هم سفرگی :

اگر در هم زیستی بین دو موجود زنده یکی از افراد نه سود ببرد و نه زیان اما دیگری سود ببرد این نوع هم زیستی را هم سفرگی می گویند

مثلا کرکس خود را با ته مانده ی شکار جانوران دیگر سیر می کند .

ج ) زندگی انگلی

اگر ارتباط بین دو موجود زنده هم زیست آن قدر شدید شود که یکی از آن ها دیگری را به عنوان منبع غذایی مورد استفاده قرار دهد

در این صورت هم زیستی بین آن ها را زندگی انگلی می نامند .

۳- زندگی صیادی :

مستقیم ترین رابطه ی غذایی هنگامی وجود دارد که جانداری جاندار دیگر را بخورد مثلا عقاب خرگوش را به چنگ می اورد .

نمونه سوالات علوم ششم مربوط به این درس را دانلود کنید .

8 پاسخ
  1. Girl
    Girl گفته:

    ‌‌‌‌ خیلی خیلی عالی بود من امتحان دارم و با توضیحات شما کامل متوجه شدم عالی هستید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *